W tym artykule przybliżamy temat zakładania firmy meblarskiej oraz ujawniamy najkorzystniejsze rozwiązania dla przedsiębiorców.
W tym artykule dowiesz się:
- jakie są wstępne wymagania przy zakładaniu firmy meblowej
- na co zwrócić uwagę przy zakładaniu firmy
- jak założyć firmę meblarską w 10 krokach
Wstępne wymagania:
Czy potrzebne są określone kwalifikacje?
Założenie firmy meblowej nie wymaga dzisiaj żadnych kwalifikacji, pozwoleń i koncesji. Nie jest to działalność regulowana, a więc do jej prowadzenia potrzebna jest wyłącznie rejestracja działalności w wybranej formie.
Czy potrzebne są decyzje środowiskowe?
Od zakładów stolarskich, w których planuje się wykorzystywanie impregnatów, rozpuszczalników organicznych lub konserwacji drewna, mogą być wymagane dodatkowe pozwolenia, dotyczące ochrony środowiska wraz z decyzją o uwarunkowaniach środowiskowych.
Pozostałe wymagania
Należy też wiedzieć, że właściciele zakładów stolarskich, objętych ryzykiem pożaru i wybuchu, zobowiązani są do powiadomienia służb ochrony środowiska i straży pożarnej. Konieczne jest też przygotowanie raportu bezpieczeństwa i wdrożenie programu zapobiegania potencjalnym awariom w zakładzie.
Czy muszę zakładać działalność gospodarczą?
Według definicji prawa, działalność gospodarcza to zorganizowana działalność zarobkowa wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.
Jeśli chcesz prowadzić taką działalność, musisz więc się zarejestrować w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej - CEIDG, czyli w rejestrze przedsiębiorców prowadzących w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą.
Jest w Polsce możliwość prowadzenia działalności gospodarczej, która nazywana jest jako działalność nierejestrowana. Taką działalność nie musisz rejestrować jako przedsiębiorca, ale głównie wtedy, gdy przychody z twojej działalności będą niewielkie - taką drobną inwestycję możesz prowadzić bez dodatkowych formalności.
Od lipca 2023 roku próg przychodów, poniżej którego nie trzeba rejestrować działalności gospodarczej, wynosi 2700 zł brutto miesięcznie. Na pewno przewidujesz większe przychody w swojej aktywności biznesowej, więc to opcja jest najczęściej dla początkujących, którzy swoją przygodę z meblami chcą rozpocząć od np. składania mebli z paczek.
Jak założyć firmę meblarską w 10 krokach:
1. Wybierz księgowego, lub skorzystaj z usługi radcy prawnego
Ten wybór warto podjąć jak najszybciej - nawet przed zarejestrowaniem działalności gospodarczej. Księgowość możesz prowadzić osobiście, jednak wiąże się to z dodatkowymi obowiązkami (w zależności od wielkości firmy). Aby tego uniknąć, warto wybrać fachową pomoc księgowego lub biura rachunkowego - tutaj możesz również zdecydować się na opcję internetową. Podstawową formą księgowania jest księga przychodów i rozchodów (dla przedsiębiorstw, które w ciągu roku nie przekraczają przychodu 2 mln euro oraz nie są spółką z.o.o ani aukcyjną).
2. Wybierz formę prowadzenia swojej działalności
Firmę meblarską możesz prowadzić w dowolnej formie, oprócz partnerskiej. Jakie więc posiadasz opcje?:
1. jednoosobowa działalność gospodarcza - w tej formie sam zarządzasz wszystkimi czynnościami oraz jesteś właścicielem;
2. dwuosobowa spółka handlowa - wyróżnia się spółkę jawną, komandytową, komandytowo - akcyjną. Spółka posiada wtedy zdolność prawną, do której może zostać pociągnięta.
3. spółka cywilna - czynności w imieniu spółki podejmuje co najmniej dwóch wspólników, którzy odpowiadają za majątek.
4. kapitałowa spółka handlowa - mogą zostać utworzone przez jedną osobę, mają osobowość prawną - to znaczy, że same występują w obronie prawnej. Są to spółki akcyjne, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Firmę możesz założyć również w postaci działalności nierejestrowanej. Możesz to zrobić, gdy nie prowadziłeś działalności gospodarczej w przeciągu 60 miesięcy oraz przychody w żadnym miesiącu nie przekroczą 50% wynagrodzenia.
3. Wybierz formę opodatkowania podatkiem dochodowym
Firmę możesz założyć, wybierając dowolną kwotę opodatkowania:
1. Opodatkowanie na zasadach ogólnych - to podstawowa forma opodatkowania. Zapłacisz tu podatek 17 lub 32% (po przekroczeniu progu w wysokości 85 528 zł). Możesz go oczywiście obniżyć o dostępne dla ciebie ulgi.
2. Karta podatkowa - decyzję o takiej formie opodatkowania musisz zaznaczyć już we wniosku o wpis do CEIDG. Wysokość tego podatku ustala się po akceptacji przez naczelnika urzędu skarbowego.
3. Podatek liniowy - stawka stała, wynosząca 19%. Istnieją jednak dwie ważne uwagi, które należy uwzględnić, wybierając ten podatek:
4. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - stawka ta jest uzależniona od prowadzonej działalności - w tym wypadku wynosi 8,5%.
4. Wybierz symbol PKD
Owe kody musisz wskazać już podczas wypełniania wniosku, aby określić profil oraz zakres działań swojej firmy.
Kody dla działalności w zakresie firmy meblarskiej:
PKD 31.01.Z - Produkcja mebli biurowych i sklepowych
PKD 31.02.Z - Produkcja mebli kuchennych
PKD 31.09.Z - Produkcja pozostałych mebli
PKD 16.23.Z - Produkcja pozostałych wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa
PKD 16.29.Z - Produkcja pozostałych wyrobów z drewna; produkcja wyrobów z korka, słomy i materiałów używanych do wyplatania
5. Zdecyduj, co z Zus-em
Przedsiębiorca, do 7 dni po założeniu firmy meblowej, powinien złożyć do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych formularz:
- ZUS ZUA – jeśli będzie podchodził pod pełne ubezpieczenie,
- ZUS ZZA – jeśli ma podlegać jedynie obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu.
Można skorzystać z tzw. ulgi na start. Zwalnia ona przedsiębiorców z ubezpieczeń społecznych na okres 6 miesięcy. Po ich upływie, właścicielowi firmy przysługuje prawo do opłacania referencyjnych składek ZUS przez 2 lata.
6. Zdecyduj, czy zostajesz czynnym podatnikiem podatku VAT
Kto tak właściwie skorzysta na byciu czynnym podatnikiem VAT?
1. Osoby świadczące usługi dla czynnych podatników VAT
2. Osoby świadczące usługi ze stawką poniżej 23%
Chcąc działać jako podatnik podmiotowo zwolniony z VAT lub czynny podatnik VAT, konieczne jest złożenie deklaracji VAT-R do właściwego urzędu skarbowego.
7. Wypełnij dokument CEIDG
Konieczna jest rejestracja firmy. Formularz CEIDG-1 wypełnia się, gdy zaczyna się prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę aukcyjną. Należy go dostarczyć do urzędu gminy, miasta, bądź wypełnić na profilu zaufanym.
8. Założ konto bankowe
Płatności możesz również dokonywać z konta indywidualnego, warto jednak posiadać firmowe konto bankowe. Kreuje to pozytywny wizerunek firmy, gdy jej właściciel oddziela sprawy prywatne od firmowych. Wiele banków posiada spersonalizowane oferty dla firm. Po wyborze tej właściwej udaj się do banku z przygotowanym zaświadczeniem o wpisie do CEIDG lub odpisem z KRS, dowodem osobistym i pieczątką firmową. W przypadku spółek handlowych często wymagane jest również przedstawienie zaświadczenia o numerze REGON.
9. Wybierz program do fakturowania
Obecnie najpopularniejsze są programy do fakturowania “w chmurze”, które są proste do udostępniania i z reguły nie zajmują tyle miejsca, co te do pobrania na dysk komputera. Obecnie, kilka najpopularniejszych programów do fakturowania to:
FakturaXL |
0 zł - 10 faktur/msc lub bez limitu w abonamencie |
https://www.fakturaxl.pl/ |
Fakturownia |
Abonament 0 zł do 3 faktur/msc |
https://fakturownia.pl/ |
mOrganizer Finansów |
Abonament od 0 zł/faktury nielimitowane |
https://morganizerfinansow.pl/6krokow |
Faktura.pl |
0 zł, wersja premium do 13 zł/mc |
https://faktura.pl |
iFirma |
0 zł do 3 faktur/mc |
https://www.ifirma.pl |
10. Wybierz drukarkę fiskalną
Zakup drukarki fiskalnej wcale nie musi być trudny. Jednak warto wziąć pod uwagę kilka istotnych szczegółów. Jednym z nich jest wybór odpowiedniego oprogramowania, na którym będzie opierała się praca drukarki. Tylko wtedy przedsiębiorca może liczyć na dobrą jakość obsługi klienta, czy na lepszą wydajność pracy.